Автор: Тужилкина Людмила Владимировна Дата публикации: 12.02.2018 |
Цель: совершенствовать грамматические навыки по теме «Модальные глаголы»
Задачи :
- активизация навыков диалогической и монологической речи;
- закрепление лексических и аудитивных навыков.
Оборудование : карточки с заданием «Разделительные вопросы», жетоны, картинки для составления предложений, карточки (диалог с пропущенными словами) для задания 1 по количеству участников викторины, карточки (пословицы и поговорки) для задания 6 по количеству участников викторины.
Ход урока
I. Организационный момент
Good morning, my dear students! Today we shall have a competition on the topic «Modal Verbs». You will play games and do different tasks. You will get a «stick» if you do the task better than others. The winner of our competition will be a person who will have more sticks than other pupils. Let′s begin, please.
(Преподаватель приветствует студентов и сообщает им о проведении викторины по теме «Модальные глаголы». Студенты, выполнившие успешно задание, получают жетоны. Победителем викторины является студент, получивший наибольшее количество жетонов.)
Задание 1
Let′s remember the modal verbs. Let′s name them all together. (Преподаватель предлагает студентам вспомнить известные модальные глаголы. Студенты называют изученные модальные глаголы, а преподаватель вывешивает карточки с данными глаголами на доске.)
Карточки на доске : must, could, may, might, can, need, should, ought to.
Now we can see different modal verbs. The task for you is to listen to the dialogue and complete it with the words from the blackboard. Are you ready to start?
(Первое задание для студентов : прослушать диалог и заполнить пропуски в записи данного диалога на карточке. Для выполнения данного задания каждый студент получает индивидуальную карточку. Диалог прослушивается студентами дважды. После второго прослушивания студенты зачитывают предложения, в которые были вставлены слова. За каждое правильно составленное предложение студенты получают один жетон.
Примерный диалог
— Look at that yacht.
— Oh, yes. They must be rich.
— I agree with you. They could be famous.
— May be. Or they may have won a lot of money!
— Look! There′s a girl swimming near them.
— She might know them.
— I don′t think so. She might be training for a race.
— One thing is for sure – she cannot be afraid of sharks!
— You are right. Can you see than man? He′s really sunburnt.
— Oh, yes. Poor man. He must have been in the sun all day.
— He might have fallen asleep.
— Well, he cannot have put any sun cream on, that′s for sure.
Примерное задание на карточке
— Look at that yacht.
— Oh, yes. They (1) …be rich.
— I agree with you. They (2) … be famous.
— May be. Or they (3) … have won a lot of money!
— Look! There′s a girl swimming near them.
— She (4) … know them.
— I don′t think so. She (5) … be training for a race.
— One thing is for sure – she (6) … be afraid of sharks!
— You are right. (7) … you see that man? He′s really sunburnt.
— Oh, yes. Poor man. He (8) … have been in the sun all day.
— He (9) … have fallen asleep.
— Well, he (10) … have put any sun cream on, that′s for sure.
Ключи : 1.must; 2.could; 3.may; 4.might; 5.might; 6.cannot; 7.can; 8.must; 9.might; 10.cannot.
III. Задание 2
I want you to look at the blackboard. You can see some sentences there. Express the same ideas using passive.
(Преподаватель привлекает внимание студентов к предложениям на доске. Студенты по очереди зачитывают предложения в активном залоге вслух, а затем выражают ту же самую мысль, используя пассивный залог. Студент, правильно выполнивший задание, получает один жетон.)
Примерное задание на доске
- You should stop these
- Pupils mustn′t learn this poem by
- You can′t eat such
- They have to transport that box
- We ought to visit our grandmother in the
- He could easily explain the grammar
- He had to open the
- Must she introduce Jane to his parents?
- The secretary doesn′t have to send this
- You should sell the old TV
Ключи :
- These women should be
- This poem mustn′t be learnt by
- Such apples can′t be
- That box has to be transported
- Our grandmother ought to be visited in the
- The grammar rules could be easily
- The window had to be
- Must Jane be introduced to his parents?
- This telex doesn′t have to be sent by the
- The old TV set should be
Задание 3
Now it′s time to correct the mistakes. Will you look at the blackboard, please? Read the sentence to yourself, find mistakes and if you are ready put up your hand.
(Преподаватель предлагает обучающимся прочитать предложения на карточке и найти в них ошибки. Данное задание может быть оформлено на карточках или на доске. За каждый правильный вариант ответа студент получает один жетон.)
Примерное задание на карточке
- I think people shall be able to solve this problem.
- You can′t never cross the street at the red light .
- I is unabke to repeat it.
- You can say you are keen on History indeed?
- English can be speak all over the world.
- They will have to control his work yesterday.
- When I must stop using my aerosol spray?
- Am I start sweeping the street just now?
- They needn′t strive for independence, needn′t they?
- The homework must be not done tomorrow.
Ключи :
- I think people will be able to solve this
- Yu can′t ever cross the street at the red
- I am unable to repeat
- Can you say you are keen on History indeed?
- English can be spoken all over the world.
- They will have to control his work / They had to control his work yesterday.
- When must I stop using my aerosol spray?
- Am I to start sweeping the street just now?
- They needn′t strive for independence, need they?
- The homework must not be done
Задание 4
Now it′s time to ask and answer the questions. Do you remember tag-questions? Read the sentences on the cards, make up tag-questions and let your classmates answer them.
(Для выполнения следующего задания студенты получают карточки с предложениями. Задания для студентов : прочитать предложение и составить разделительный вопрос, на который будут отвечать студенты группы. Студент, составивший вопрос, и студент, который ответил на него, получают по одному жетону.)
Примерное задание на карточке
- Pupils must be at school at half past eight, …?
- All dictionaries should always be made in two languages, …?
- Children mustn′t smoke and take drugs, …?
- You will be able to help your mother tomorrow, …?
- Pupils should not think sciences are more important than humanities, …?
- People must keep the planet suitable for living, … ?
- Your homework must be done every day, …?
- People in hospitals should be visited, …?
- English idioms cannot be easily memorized, … ?
- Water pollution may be controlled by chemical means, … ?
Ключи :
- Pupils must be at school at half past eight, mustn′t they? (Yes, they They must. They must be at school at half past eight.)
- All dictionaries should always be made in two languages, shouldn′t they? ( No, they should The dictionaries should not always be made in two languages.)
- Children mustn′t smoke and take drugs, must they? (No, they mustn′t. Children mustn′t smoke and take )
- You will be able to help your mother tomorrow, will not you? (Yes, I I shall be able to help my mother tomorrow.)
- Pupils should not think sciences are more important than humanities, should they? (No, they should Pupils should not think sciences are more important than humanities.)
- People must keep the planet suitable for living, mustn′t they? (Yes, they must. People must keep the planet suitable for )
- Your homework must be done every day, mustn′t it? (Yes? it must. My homework must be done every )
- People in hospitals should be visited, shouldn′t they? (Yes? they should. People in hospitals should be )
- English idioms cannot be easily memorized, can they? (No, they can′t. English idioms cannot be easily )
- Water pollution may be controlled by chemical means, may not it? (Yes, it Water pollution may be controlled by chemical means.)
Задание 5
Will you look at the blackboard? You can see some pictures there. Look at picture N 1. Can you think of any sentences on it using the modal verbs?
(Преподаватель вывешивает на доске картинки для составления предложений. Следует обратить внимание студентов на необходимость использования модальных глаголов. Преподаватель должен подобрать такие картинки, по которым можно составить 2-4 предложения. Если студенты испытывают затруднения в составлении предложений, преподаватель может предложить им свои варианты для перевода. За каждое правильно составленное предложение студент получает один жетон.)
Примерные предложения
- This girl must be a nice person.
- The old woman may not have a lot of
- The children may have left
- The man might buy his clothes in charity shops.
- The boy may be waiting for
- He can′t be a rich
- He might be training for a
VII. Задание 6
It′s time to remember the English well-known proverbs and sayings in which the modal verbs are used. Match the two parts of the proverbs and translate them.
(Преподаватель предлагает студентам вспомнить английские пословицы и поговорки. Задания для студентов : соотнести две части предложения и перевести пословицы и поговорки. За каждое правильно составленное и переведённое предложение студент получает два жетона).
Примерное задание на карточке
- No man can serve a) cannot be
- A man can do no more b) good
- What is done c) so you must lie in
- A child must first creep d) two
- Liars should have e) then go
- As you make your bed f) than he
Ключи : 1d; 2f; 3a; 4e; 5b; 6c;.
- No man can serve two (Человек не может иметь двух господ.)
- A man can do no more than he (Выше головы не прыгнешь.)
- What is done cannot be (Сделанного не воротишь.)
- A child must first creep then (Сперва оперись, потом и ввысь.)
- Liars should have good (Ври, да помни.)
- As you make your bed, so must you lie in (Как постелешь, так и поспишь.)
VIII. Подведение итогов
Thank you for your work. I can see you are good at grammar. You can use modal verbs very well. Now it′s time to finish our work. It is interesting to know who the winner today is. Kate and Ann are the best students. Let′s clap our hands.
(Обучающиеся подсчитывают количество набранных жетонов, преподаватель благодарит их за работу и поздравляет победителей.)
Скачать материалы публикации:
>> Урок-викторина